Call of Cthulhu, och geten med tusen karaktärspoäng
I helgen spelade jag Call of Cthulhu för första gången. Min karaktär blev galen och dog, precis som det ska vara. Eftersom Call of Cthulhu har världens bästa setting, nämligen Lovecrafts böcker, så förtjänar det att ha världens bästa system också.
Jag tyckte det var mycket verkstad för lite snack. Det var en massa attribut att slå fram och färdigheter att sätta poäng på, men när man väl började spela så använde man dem aldrig! Jag tror att jag bara gjorde en eller två färdighetstest under hela äventyret. Det känns som att den här sortens skräckäventyr gör sig bättre i friform, eftersom då kan spelledaren bestämma vad spelarna lyckas eller misslyckas med och hen kan på så sätt enklare bygga upp stämningen.
Å andra sidan kan det vara bra med färdigheter i andra typer av Lovecraftianska äventyr. Om rollpersonerna behöver slåss mot mer mundana fiender (som kultister eller lejoninnor) så blir det mer spännande om ett slumpmoment finns inblandat. Frågan är, hur gör man ett system som passar båda sorternas äventyr? Jag funderade på om det fanns ett sätt att skaffa sina färdigheter först när man behöver dem. Karin föreslog att man skulle spara poäng när man skapade karaktären och sätta ut dem under spelets gång, vilket är en bra grundtanke men lätt att missbruka... kanske om man får ett visst antal poäng till varje grundattribut och sedan under spelet kan placera ut dem på de färdigheter som hör till det attributet? Och när man har placerat poäng på en färdighet kan man inte höja den ännu mer senare.
Ett sånt här system vore säkert coolt i ett RPG-dataspel där man spelar (ännu) en person som har tappat minnet, man skulle känna sig som Jason Bourne när han upptäcker att han kan slåss. Gameplay and story integration FTW!
Perfekt Fummel
Jag heter Folke och jag är spelare.
Hej Folke
Jag funderar ofta på spel och speldesign. Rollspel, dataspel, brädspel, kortspel, figurspel. Hur man gör dem och hur man gör dem bättre. Den här bloggens uppgift är att vara ett ställe där jag kan skriva ner de här funderingarna så jag inte bara glömmer bort dem. Vem vet, någon kanske till och med vill diskutera dem?