Hur ett av Folkes rollspelsäventyr går till
Jag funderade på rollspel och kom på att alla mina äventyr följer samma mall. De som vill bli lika bra spelledare som jag kan med fördel använda sig av den för att väcka häpnad och beundran hos sina spelare.
1. Rollpersonerna får ett uppdrag från en moraliskt tvivelaktig person. De ska ta sig från punkt A till punkt B och döda någon (hädanefter kallad Målet) vid punkt B.
2. På väg mellan punkt A och punkt B anfalls rollpersonerna av (slå 1T6):
- Vargar
- Zombies
- Kriminella
- Orcher
- Demoner
- Den uppretade lokalbefolkningen
Anledningen till detta är att Folke antagligen använder sig av ett helt nytt rollspel, och vill ge sig själv och spelarna en chans att testa stridssystemet.
3. Rollpersonerna når punkt B och letar upp Målet.
4. ZOMG PLOT TWIST. Slå 1T6:
- Det visar sig att Målet är en av rollpersonerna.
- Målet har redan dött.
- Det är fler än rollpersonerna som är ute efter Målet. Våldsamheter utbryter av oklar anledning.
- Rollpersonerna har alla hemliga personliga motivationer. Våldsamheter utbryter av oklar anledning.
- När rollpersonerna dödat Målet inser de att det var dumt. Våldsamheter utbryter av oklar anledning.
- Alla rollpersoner hamnar på Guantánamo. Folke känner sig otroligt smart.
5. Slut på äventyret.