Initiativ kan allvarligt skada dig och personer i din omgivning

Jag snubblade över en intressant artikel på en annan spelblogg:

http://arsludi.lamemage.com/index.php/72/initiative-the-silent-killer/

Nån som heter Ben Robbins skriver om en mycket vanlig rollspelsföreteelse: i strider etc. så låter man rollpersonerna utföra sina handlingar en i taget; den som har högst initiativ börjar och så går man neråt. Robbins säger att det här skadar samarbetet mellan spelarna eftersom det är bara en person i taget som har något att göra, de andra är inte med i spelet för tillfället. Han föreslår att istället så agerar alla rollpersonerna samtidigt, sedan agerar alla NPCs, sedan agerar alla rollpersonerna igen, osv.

Jag gillar den här idén. Den passar kanske inte till väldigt taktiska, komplicerade rollspel, men i enklare system så kan den nog skapa mer prat mellan spelarna och mindre prat mellan spelarna och spelledaren. Jag tänker använda den i den nya versionen av Muminrollspelet, modifierat så att rollpersonerna som är snabbare än NPCerna agerar först, sedan alla NPCs, sedan alla rollpersoner, sedan alla NPCs, osv.

Ja, för er som inte visste det så har jag börjat på en ny version av mitt Muminrollspel.

Man kan förlora SAN i det. 'Nuff said

Kommentarer
Postat av: sigrid

och jag har inte alls börjat med coverarten!

yay!

2011-07-01 @ 20:43:33
URL: http://sigridsresor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0