GURPS - bli galen, så slipper din karaktär bli det

En gång när jag var på ICA såg jag en liten pojke (5-6 år?) och hans pappa vid godishyllan. Välj vilket godis du vill ha, sa pappan. Pojken tittade på godiset. Alla de hundratals sorterna. Och började gråta.

GURPS (Generic Universe RolePlaying System) har ett karaktärsskaparsystem som påminner väldigt mycket om ICAs godishyllor. Man får en stor hög poäng som man använder för allt. Grundattribut, färdigheter, för- och nackdelar, pengar, allt. Det hela ser väldigt enkelt ut på pappret, men när man faktiskt börjar bygga karaktären möter man genast en massa dilemman. Hur mycket ska man spendera på grundattribut och hur mycket ska man spara till färdigheterna? Shit, har jag plötsligt 30 extrapoäng för att jag är ful och kåt? Hur mycket kostar egentligen färdigheterna? Priset varierar beroende på vilken färdighet det är frågan om, vilket grundattribut den använder, och hur högt värde man vill ha (på grund av att man testar med 3T6 - en av anledningarna till att jag föredrar T20s).

Den stora fördelen med det här systemet är förstås att XP är lätt att hantera. Det är bara att köpa nya grejer på samma sätt som när man skapade karaktären. Så ett sånt här system är nog bäst för långa kampanjer där man skapar sin karaktär en gång, och sen blir bättre och bättre allteftersom. Det är mindre bra för äventyr av Call of Cthulhu-typen, där man blir galen och uppäten och sen skapar en ny karaktär till nästa äventyr.

Det känns som att poängen borde komma här... men jag har ingen. Använd rätt karaktärsskaparmetod i era rollspel, på det att det må gå er väl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0