Galenskap

Jag köpte Call of Cthulhu 6th edition häromdagen. Ett rollspel jag spelat några gånger och (knappt) spellett en gång. I alla fall, Call of Cthulhu har konstiga tabeller för galenskap. Du ser ett namnlöst ting som skriker i natten, så nu... vill du plötsligt ÄTA JORD! Det finns en tabell för korta tillfälliga galenskaper och en för långa tillfälliga galenskaper och spelledaren ska välja en och hoppas på det bästa. Spelledaren kan ju förstås slå om eller hitta på själv om resultatet blir konstigt, men vad är då poängen med att ha en tabell?

 

Jag skrev ihop tabeller för olika situationer där man kan bli galen i Call of Cthulhu. Galenskaperna är korta (1t10 + 4 rundor), förutom de som är märkta med *, dessa är långa (1t10 x 10 timmar).

 

Hitta rätt situation och slå 1t10

 

Se något fruktansvärt (men inte direkt farligt)

1 Svimmar
2 Flyr i panik
3 Äckel, klara ett CONx5 test eller spy
4 Hallucinerar
5 Tror att det fruktansvärda är en hallucination
6 Apatisk
7 *Tillfällig fobi relaterad till det fruktansvärda
8 Paralyserad av rädsla
9 *Tror att en person eller ett föremål kan skydda henom, tyr sig desperat till det/hen
10 Fascinerad, kommenterar frånvarande

 

Träffa ett monster

1 Svimmar
2 Flyr i panik
3 Äckel, klara ett CONx5 test eller spy
4 Hallucinerar
5 Tror att monstret är en hallucination
6 Vill döda monstret
7 *Tillfällig fobi relaterad till monstret
8 Paralyserad av rädsla
9 *Tror att en person eller ett föremål kan skydda henom, tyr sig desperat till det/hen
10 *Tror sig se monstret överallt

 

Utföra magi

1 Svimmar
2 Hallucinerar
3 Skrattar åt vansinnet
4 Tror att magin är en hallucination
5 *Tror sig vara infekterad av magin på något sätt
6 Paralyserad av rädsla
7 *Maktkänsla, vill lära sig mer magi
8 *Citerar magiformeln då och då utan att tänka på det
9 Glömmer vad hen skulle använda magin till
10 *Känsla av att något gick fel

 

Läsa en bok

1 *Apatisk
2 *Tvungen att osammanhängande förklara den nya kunskapen för någon
3 Skrattar åt vansinnet
4 Gråter över hopplösheten
5 *Skriver febrilt anteckningar för att få reda i kunskapen, andra som läser dessa kan förlora SAN och få Cthulhu Mythos-poäng
6 *Tillfällig paranoia - vem som helst kan vara kultist
7 *Tillfällig minnesförlust (förnekelse)
8 *Monofobi - rädd för att vara ensam
9 *Hallucinerar
10 *Citerar texten då och då utan att tänka på det


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0